چهارشنبه، آذر ۵

تناقض‌گوئي خامنه‌اي در مراسم عيد فطر

امروز در ابتداي خطبه‌ي نماز عيد فطر، خامنه‌اي حرفي زد كه تاكنون از او نشنيده بودم، يعني منطق اين حرف‌اش چيز تازه‌ايست كه تناقض آشكاري با دين حكومتي دارد. او از نوعي تكثر در ابراز تكليف شرعي براي روزه‌داران در امر تشخيص عيد فطر حرف مي‌زد. اين منطق تكثر ديني را من هرگز، نه از خامنه‌اي و نه از هيچ‌كدام از نخبه‌گان سياسي نشنيده بودم.

خامنه‌اي گفت (نقل به مزمون): «برخي در داخل كشور، ديروز براي‌شان عيد فطر مسلم شد، و نماز عيد فطر را بر پا كردند، و عده‌اي هم كه براي‌شان ثابت نشده، امروز را عيد گرفتند، و البته همه‌ي اينها عين تكليف شرعي خود را انجام داده‌اند.»

اين يعني تكثر ديني، اين يعني سرمنشأ پلوراليسم ديني، كه اگر بخواهيم آنرا بپذيريم ديگر جائي براي تفسير و توجيه حكومت ديني باقي نمي‌ماند، يعني بلاموضوع مي‌شود حكومت ديني. حالب‌تر اينكه بعد از اين حرف‌ها، همه‌ي اين اختلافات را به دانشمندان متخصص حواله مي‌دهد و مي‌گويد: از پيش هم محققان و دانشمندان گفته بودند كه ماه رمضان امسال سي روز است.

اين حرف هم ناشي از پذيرش دين حداقلي است، نه آن دين حداكثري كه حكومت ديني تنها با آن مي‌تواند به دوام خود اميدوار باشد. اين همه تناقض در گفتار و رفتار جز بخاطر قرار گرفتن يك مفتي مذهبي در عالي‌ترين مقام سياسي و پرداختن به فريبكاري‌هائي كه براي يك سياستمدار گزيري از آنها نيست، و از طرف ديگر ناداني و دور افتاده‌گي از دانش روز او را مي‌رساند كه آگاه نيست چه مي‌گويد، و نتيجه‌ي كلامش چيست!

هیچ نظری موجود نیست: