شنبه، فروردین ۲۲

كفن ام سياه است

از آن‌جائي‌كه جان هيچ عزيزي، نمي‌تواند عزيزتر از جان خودم باشد، بنابراين سفارش كرده‌ام؛ كفن‌ام را از تكه‌پارچه‌هاي پيراهن‌هاي مشكي كه براي‌ام خريده‌اند و من هيچ‌گاه نپوشيده‌ام، بدوزند.

دوشنبه، فروردین ۱۷

راهنماى درست كردن لينكدانى و فتوبلاگ

ديباچه‌ى واپسين : بلاگر تگ‌هاى جديدى تعريف کرده که کار طراحى و پردازش وبلاگ را بسيار کارآمدتر مى‌کند. از همين رو، اين راهنماى درست کردن لينکدانى و فتوبلاگ را هم در ويرايش جديد بسيار ساده‌تر و کارآمدتر کرده‌ام. ديگر از آن اسکريپت‌هاى پيچيده و محدود کننده خبرى نيست، و به‌جاى توضيحات مفصل هم سعى کرده‌ام کار را ساده‌تر کنم، طورى که طراحى‌ى صفحات را با يک شکل واحد انجام داده‌ام، تنها لازم است برخى آدرس‌هاى اينترنتى و نام‌هاى شخصى را خودتان تغيير دهيد. و کسانى هم که به HTML وارد هستند، مى‌توانند خودشان صفحه را طراحى کنند، و فقط کدهاى مربوط به بلاگر را در خلال آن بگزارند.

ديباچه‌ى نخست : اين راهنما اصلاً قصد ندارد به همه‌ى وبلاگ‌داران يك فوتوبلاگ و ستون لينك (لينكدونى يا لينكدانى) بى‌دردسر و فعال و كارآمد هديه دهد! اين تنها يك پيشنهاد است به وبلاگ‌هايى كه وبلاگ‌نويسى را حرفه‌اى دنبال مى‌كنند، و در همين راستا نياز به امكانات رسانه‌اى‌ى توسعه‌يافته‌ترى دارند، اما توانائى‌ى خريد دامين و كار با ام‌تى را ندارند. بنابراين مى‌خواهند در وبلاگ رايگان خودشان هم از حداكثر امكانات بهره برند. در اين‌صورت براي كار با اين فوتوبلاگ و ستون لينك، نياز به كمى آشنائى با قالب بلاگ‌اسپات و كدهاى اچ‌تى‌ام‌ال و جاوا اسكريپت دارند.

نكته ــ براي كپى كردنِ هردسته از كدهاى زير، كافى‌ست روى آن دوبار كليک كنيد، بعد از پررنگ شدن آن قسم، كليدهاى Ctrl + C را بگيريد تا عمل كپى انجام شود. توجه داشته باشيد كه در ميان برخى از اين كدها، براى نشان دادن آدرس اينترنتى‌ى فوتوبلاگ يا وبلاگِ لينکدانى شما از MyFotoBlog.blogspot.com و MyLinksBlog.blogspot.com استفاده كرده‌ام، كه شما حتمن بايد به‌جاى آن، همان آدرس اينترنتى‌ى فتوبلاگ يا وبلاگ لينكدانى را بگزاريد. همچنين آدرس وبلاگ اصلى‌تان را هم با MyBlog.blogspot.com مشخص کرده‌ام، که البته مى‌تواند پرشين‌بلاگ هم باشد.

يک ــ براى شروع نياز به ساختن دو وبلاگ با يک اکانت در بلاگ‌اسپات داريد. در Settings > Formatting هر دو وبلاگ، فيلدهاى Title و URL را براى هر دو فعال كنيد. در همين صفحه براى وبلاگ لينکدانى فيلد Show را 20 Posts انتخاب کنيد و براى وبلاگ فتوبلاگ هم عدد 1 Posts را انتخاب کنيد. در Settings > Archiving براى هر دو وبلاگ، فيلد Archive Frequency را Montly انتخاب کنيد، اما براى فتوبلاگ در همين صفحه فيلد Enable Post Pages? را هم فعال مى‌کنيد و Yes را انتخاب مى‌کنيد. توجه کنيد که براى وبلاگ لينکدانى بايد Enable Post Pages? را غيرفعال کرده باشيد، يعنى گزينه‌ى No را انتخاب کنيد. (براى ثبت هر يک از اين تنظيمات در انتهاى هر يک از صفحه‌هاى تنظيم وبلاگ، کليدSave Settings را کليک کنيد)

دو ــ اکنون در وبلاگ لينکدانى به صفحه‌ى Template > Edit current مى‌رويد و کدهاى درون کادر متنى را پاک مى‌کنيد و به‌جاى آن‌ها کدهاى زير را کپى کنيد: (پيش از اين کار از صحت همه‌ى آدرس‌هاى اينترنتى در لينک‌ها، مطابق آن‌چه پيش‌تر گفته شد اطمينان حاصل کنيد. خواهشن هيچ تغييرى در ديگر کدها ندهيد؛ فقط نوشته‌هايى چون My Links' Blog و MyName را مطابق ميل خود تغيير دهيد.)

اکنون مى‌توانيد لينک‌هاى خود را در اين وبلاگ پست کنيد، به‌اين ترتيب که در صفحه‌ى Posting > Create در فيلد Title چند کلمه‌اى که مى‌خواهيد به شکل لينک درآيد را تايپ مى‌کنيد، و در فيلد Link هم آدرس اينترنتى‌ى صفحه‌اى که مى‌خواهيد به آن لينک کنيد را کپى مى‌کنيد، و آخر سر هم در کادر متنى‌ى Post متن توضيحى که با آمدن موس روى لينک، نمايان مى‌شود را تايپ کنيد.

اکنون تنها کارى که مانده، گزاشتن لينک‌ها در وبلاگ اصلى است. کدهاى زير را در قالب وبلاگ اصلی‌تان (در همان جائی که مى‌خواهيد لينکدانى در وبلاگ اصلی‌تان نمايش داده شود) کپى کنيد: (و باز هم فراموش نکنيد که آدرس‌هاى اينترنتى را بايد تغيير دهيد و آدرس وبلاگ لينکدانى را جاى‌گزين کنيد.)

خدمت کسانى که فقط دنبال لينکدانى هستند عرض شود؛ به‌سلامت! کار پايان يافته. اما براى فتوبلاگى‌ها عين همين تمپلت‌ها وجود دارد که بايد نصب کنند. در وبلاگ فتوبلاگ به صفحه‌ى Template > Edit current رجوع کنيد و کدهاى زير را جاى‌گزين کنيد:

اکنون مى‌توانيد عکس‌هاى خود را در اين فتوبلاگ پست کنيد، به‌اين ترتيب که در صفحه‌ى Posting > Create در فيلد Title چند کلمه‌اى به‌صورت تيتر تايپ مى‌کنيد، و در فيلد Link هم آدرس اينترنتى‌ى عکس مورد نظرتان را کپى مى‌کنيد، و آخر سر هم در کادر متنى‌ى Post متن توضيحى مختصرى درباره‌ى عکس مى‌نويسيد که ضرورى هم نيست.

اکنون تنها کارى که مانده، گزاشتن آخرين عکس فتوبلاگ در وبلاگ اصلى‌تان است. کدهاى زير را در قسمتى از ستون کنارى‌ى وبلاگ اصلى‌تان که مى‌خواهيد فتوبلاگ را قرار دهيد کپى کنيد: (و باز هم فراموش نکنيد که آدرس‌هاى اينترنتى را بايد تغيير دهيد و آدرس وبلاگ فتوبلاگ را جاى‌گزين کنيد.)

همچنين براى تعيين ابعاد، نحوه‌ى قرار گرفتن و ديگر ويژه‌گى‌هاى عکس در صفحه‌ى اصلى وبلاگ‌تان مى‌توانيد از کلاس fotoblog استفاده کنيد. براى مثال مى‌توانيد کدهاى زير را به کدهايى که در ميان جفت تگ Style در وبلاگ اصلى‌تان هست، اضافه کنيد:

سه ــ محض اطمينان خودم از سلامت نتيجه‌ى کارتان (و به‌نوعى هم کار خودم!) ، همه‌ى قسمت‌هايى که در اين کدها حتمن بايد تغيير دهيد را با شرح مختصر فهرست مى‌کنم تا مشکلى احيانن پيش نيايد:

MyFotoBlog.blogspot.com
(آدرس وبلاگ فتوبلاگ را جاى‌گزين مى‌کنيد)

MyLinksBlog.blogspot.com
(آدرس وبلاگ لينکدانى را جاى‌گزين مى‌کنيد)

MyBlog.blogspot.com
(آدرس وبلاگ کنونى يا وبلاگ اصلى‌تان را جاى‌گزين مى‌کنيد)

چهار ــ از گيله مرد عزيز به‌خاطر اشکالى که به راهنما گرفته بود بسيار سپاس‌گزارم. از ديگر عزيزان هم مى‌خواهم؛ اگر در نصب و راه‌اندازى لينکدانى يا فتوبلاگ به اشکالى در کار راهنما برخوردند، حتمن از طريق نامه‌بر وبلاگ در ميان بگزارند. با سپاس.

پ.ن : پس از شايد يک ماه، با اشاره‌ی آقا اسد ، پی به يک اشتباه خيلی بد بردم. (بد بودن‌اش به‌خاطر کوچکی‌اش بود!) به‌نظرم پيش از ايشان هم کسانی بوده‌اند که به مشکل برخورده‌اند، اما به من خبری نداده‌اند يا طوری نبوده که من متوجه اشتباه‌ام بشوم. از آقا اسد متشکرم، و از کسانی که تلاش‌شان را کردند اما به‌خاطر اشتباه من به نتيجه نرسيدند، صميمانه عذر می‌خواهم. کسانی که دستی در کدنويسی دارند، می‌دانند که بعضی وقت‌ها چه اشتباه‌های ناجوری اتفاق می‌افتد! نکته‌ايی هست که تمام کاربران لينکدانی و فتوبلاگ بايد رعايت کنند: هرگز در پست‌های‌شان از کوتيشن و دوبل‌کوتيشن ( ٰ و ") و هم‌چنين "اِنتر" (Enter) استفاده نکنند. بنابراين نمی‌توانند در کادر متنی‌ی Post ، لينک ديگری بگذارند. در اين قسمت تنها می‌توانند يک توضيح کوتاه در مورد لينک يا آن عکس پست شده، بدهند. در نهايت باز هم از همه می‌خواهم؛ اگر به مشکلی برخورديد با نامه‌بر وبلاگ‌ام اطلاع دهيد. سپاس‌گزارم.