یکشنبه، تیر ۱۰

بحران انسانی در ایران؛ بیماری‌های روانی - جنسی

فروید معتقد بود افراد از تولد تا بالیدگی چند مرحله رشد روانی-جنسی را طی می کنند:

دهانی
مقعدی
آلتی
نهفتگی
تناسلی واقعی

• روان کاوان این نوع بالیدگی را روانی – جنسی می خوانند زیرا بر روابط ذهن و لذت تاکید دارند.
 
فروید معتقد بود در جریان رشد روانی- جنسی هر مرحله بر ناحیه ای از بدن تمرکز دارد که از لحاظ جنسی تحریک پذیر است (ناحیه شهوت زا)؛ نحوه ای که کودک یاد می گیرد امیال جنسی مرتبط با هر مرحله را ارضا کند، عنصر مهمی از شخصیت او می شود.

 • به عقیده فروید، ناکامی در پشت سر گذاشتن این مراحل به صورت طبیعی، آشفتگی روانی –جنسی و اختلال های شخصیت گوناگونی ایجاد می کند.

 •تثبیت در مرحله دهانی، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی و اختلالات مصرف مواد می کند.

۱) مرحله دهانی – سن : تا- ۲ سال- ناحیه شهوت زا : دهان و زبان- حل تعارض: اعتماد

• اولین مرحله روانی –جنسی، از فعالیت زیستی نوباوگان پدیدار می شود.

 • در این مرحله لیبیدو بر دهان متمرکز است و کودک با مکیدن به عنوان یک منبع لذت به سطح ارضا می رسد.

 • اگر والدین بیش از اندازه نوازش کننده یا محروم کننده باشند، کودک در این مرحله تثبیت می شود، تثبیت در این مرحله می تواند خوش بینی یا بد بینی ، افسردگی و بد گمانی را به وجود آورد.

۲) مرحله مقعدی – سن: ۲ تا ۴ سال – ناحیه شهوت زا : ناحیه مقعد – حل تعارض: خود مختاری

• یکی از موارد مهم کنترل اجتماعی در این مرحله، آموزش توالت رفتن است.

 •از دید کودکان ،آموزش توالت رفتن فرصتی برای چشیدن مسرت ناشی از افزایش کنترل شخصی، خشنود کردن والدین و تحسین شدن باشد.

 •یا این که می تواند فرصتی برای اعتراض به والدین و سرپیچی کردن از آن ها باشد.

 •به عبارت دیگر، کودک میل دارد تولید خودش را نگه دارد و از این کار احساس لذت می کند.

•اگر والدین بیش از اندازه سخت گیر یا سهل گیر باشند، کودک در این مرحله تثبیت می شود.

 •تثبیت در این مرحله می تواند موجب وسواسی شدن (فکری یا عملی)، نظم یا شلختگی، مقید بودن یا بی قید بودن شود.

•به عبارت دیگر صفت منش مقعدی، منظم بودن ،خست و لجاجت است.

 •زمانی که کودک تقریبا سه ساله می شود، مرحله مقعدی را کم و بیش موفقیت آمیز پشت سر گذاشته.

 •اکنون کودک نسبتا خود مختار و کاوشی و آماده کشف کردن لذات مرحله سوم رشد روانی جنسی است.

 •این لذات در ناحیه تناسلی قرار دارند.

۳) مرحله آلتی – سن:- ۳تا ۶ سال- ناحیه شهوت زا: اندام های تناسلی – حل تعارض: همانند سازی با والدین هم جنس

•مرحله آلتی با مراحل قبل از آن در یک جنبه مهم فرق دارد.

•در مرحله دهانی، لیبیدو به فرایند زیستی یعنی تغذیه وابسته است.

 •در مرحله مقعدی، بار دیگر لیبیدو به فرایندهای زیستی ،یعنی اجابت مزاج و ادرار وابسته است.

•اما لذات آلتی خودانگیخته بوده و از کنجکاوی ناشی می شود.

•لذات ابتدا درباره بدن خود فرد و به تدریج درباره بدن افراد دیگر است.

 •سازگاری جنسی بزرگسال اغلب به طور سرنوشت ساز در این مرحله توسط پیامد عقده ادیپ تعیین می شود.

• تعارض ادیپی در این مرحله اتفاق می افتد.

 • این میل در کودک رخ می دهد؛ دور شدن از والد هم جنس و تصاحب کردن والد جنس مخالف.

 •عقده ادیپ در پسرها شکل می گیرد و طی ان خواهان مادر خویش هستند.

• عقده الکترا در دختران شکل می گیرد که طی آن خواهان پدر هستند.

 •در نهایت کودک با همانند سازی با والد همجنس به این مسئله پایان می بخشند.

 • در این مرحله اضطراب اختگی میل زنا با محارم را در پسرها خاتمه می دهد.

 • نامطلوب بودن نحوه پاسخ والدین به امیال کودکان می تواند موجب تثبیت شود.

 • تثبیت در این مرحله می تواند، غرور یا تواضع ، شیک بودن یا سادگی، لوند بودن یا خجالتی و معاشرتی یا خجالتی بودن و ناتوانی جنسی را به وجود آورد.

۴) مرحله نهفتگی – سن:۶ تا ۱۱ سال – ناحیه شهوت زا :غیر جنسی و پراکنده – حل تعارض: تسلط فرایندهای اجتماعی و مهارت های شناختی

• در این مرحله،تمایلات جنسی سرکوب می شوند ، یعنی از هشیاری رانده می شوند.

• این کاهش میل جنسی، شروع دوره نهفتگی را نوید می دهد.

• در طول این دوره کودک نسبتا غیر جنسی است.

• توجه معطوف به تسلط یافتن بر مهارت های اجتماعی و شناختی است.

• این دوره را می توان، دوره آرامش جنسی خواند.

 • روان کاوان برای نشان دادن انتقال انرژی های لیبیدویی از کامروایی های نسبتا خود شیفته وار به کامروایی نظیر عشق و کارکردن برای خشنود کردن دیگران که در این مرحله بروز می کند، اصطلاح والایش یا تصعید را به کار برده اند.

۵) مرحله تناسلی – سن: ۱۲سال به بعد- ناحیه شهوت زا: روابط دگر جنس خواه – حل تعارض:عشق وشایستگی درکار ورابط اجتماعی

• آخرین مرحله رشد روانی جنسی با شروع بلوغ جنسی آغاز می شود.

• تکانه های جنسی دوباره پدیدار می شود اما اینک به صورت پخته تر واجتماعی شده.

تثبیت موجب تکانه های جنسی، ناتوانی جنسی، سردمزاجی و روابط ناسازگار و نابهنجار می‌شود.

پ ن:
ازونجایی که هیچیک ازین آموزش های عمومی در مراکز بهداشت هرگز وجود نداشته و نداره، و اینکه خب بالاخره در یک جامعه امروزی که از محصولات فن‌آوری و برپایه ساختار اجتماعی و سیاسی ماکیاولی طراحی شده، این آموزش‌ها صد در صد لازم هست، همونطور که در کشورهای پیشرفته دنیا وجود داره، لذا باید بگیم که ما در ایران علاوه بر بحران‌های متعدد زیست محیطی، دچار بحران اختلالات روانی و جنسی و انسانی هم هستیم، و هر چه زمان می‌گذره این شرایط بیشتر نمودار میشه.

به ایران؛ جامعه بیماران جنسی خوش آمدید. 😂