جمعه، تیر ۲۷

راهنماي عبور از فيلتر مخابرات

براي عبور از فيلترهاي مخابرات، دو راه را من پيشنهاد مي‌كنم. اولي كه ساده‌تر اما ناپايدار است، استفاده از برخي سايتهاي عبور از پراكسي است كه با وارد كردن آدرس سايت فيلتر شده در يك فيلد متني و فشردن كليد آن مي‌توانيد به آدرس مورد نظر خود دست يابيد. من براي ساده‌گي كار شما يكي از اين فرم‌ها را در پايين قرار مي‌دهم كه از سايت: Start Safe Surfing گرفته‌ام.


روش دوم كه كارآمدتر اما كمي سخت است براي مبتديان را تا جايي كه دانش‌ام اجازه دهد توضيح مي‌دهم. اميدوارم كساني كه اطلاعات بيشتري دارند دست مشتاقان را بگيرند:

ابتدا آنچه در مورد نحوه‌ي كار پراكسي‌ها مي‌دانم را خدمت‌تان عرض مي‌كنم. پراكسي به يك سري كدهاي عددي گفته مي‌شود كه هر ISP براي سرعت عمل در انتقال پكت‌هاي اطلاعات از آن بهره مي‌برد. اگر شما از كدهاي پراكسي مربوط به يك سرور فرضا آمريكايي استفاده كنيد، آنگاه آن ISP ايراني كه مجهز به فيلترينگ شده ديگر شما را نخواهد ديد. يعني مي‌بيند اما به عنوان يك مشترك آمريكايي و اين باعث مي‌شود كه فيلتر يا همان سيستم پراكسي محدود كننده‌ي آن ISP از كار بيافتد و شامل حال شما نشود. در واقع پراكسي‌ها اساسا براي سرعت بخشيدن به تبادل اطلاعات درست شد اما اكنون براي ما يك محدود كننده است ..هر چه به كام جهان خوش در جام ما زهر..

روش كار در ويندوزهاي 98 و 2000 و XP چندان متفاوت نيست. من براي ويندوز 98 مي‌گويم؛ كامپيوتر را كه روشن مي‌كنيد اولين صفحه‌اي كه مي‌بينيد صفحه‌ي Desktop است. در اين صفحه يك سري آيكن يا شمايل هست. مثل My Computer. شما بر روي آيكن Internet Explorer كه به رنگ آبي و شكل e است با كليد راست موس كليك كنيد (Right-Click). بعد در برگه‌اي كه ظاهر مي‌شود بر روي Properties با كليد چپ موس كليك كنيد تا برگه Internet Properties باز شود. در نوار وضعيت بالاي اين برگه بر روي Connections كليك كنيد تا اين برگه‌ي Properties به دو قسمت بالايي: Dail-up Settings و پاييني: Local Area Network (LAN) Settings. اگر اينترنت شما معمولي و شماره‌گير مثل تلفن دارد، بر روي كليد Settings در قسمت بالايي (Dail-up Settings) كليك كنيد و اگر داراي سيستم LAN هستيد بر روي كليد LAN Settings در قسمت پاييني كليك كنيد. برگه‌ي ديگري ظاهر خواهد شد كه حاوي سه قسمت كادر بندي شده مي‌باشد:
Automatic configuration
Proxy server كه ما با آن كار داريم و در آخر هم
Dail-up Settings

اين قسمت آخري در مورد سيستم‌هاي مجهز به LAN وجود ندارد. در همان قسمت Proxy server جعبه‌ي علامت‌داري (Check Box) كه نوشته شده: Use a proxy server را چك كنيد. وقتي آنرا چك كرديد آن دو فيلد متني زيرش آزاد شده و آماده پر شدن هستند. يكي Address و ديگر Port مي‌باشند كه بايد با اعداد زير پر شوند. هر كدام از آدرس‌ها با يك پورت خاص كار مي‌كند. شما بايد يك آدرس را با پورت آن در اين دو فيلد پراكسي وارد كنيد و بعد تمام برگه‌هايي كه تاكنون باز كرده‌ايد را OK كنيد. اگر Bypass proxy server local address را هم چك كنيد اين پراكسي بجز براي سرورهاي HTTP براي ديگر سرورها چون FTP هم بكار خواهد رفت. اين پراكسي‌هايي كه من در زيل مي‌آورم فقط مربوط به پورت 3128 مي‌باشد. پورت‌هاي ديگري چون 80 ، 8080 و 8000 هم وجود دارد كه من آنها را به دلايلي معرفي نكرده‌ام. من اين پراكسي‌ها را از سايت AntiProxy گرفته‌ام. اگر لازم شود حتما روش بدست آوردن اين پراكسي‌ها را هم خواهم گفت. نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد اين است كه اين پراكسي‌ها معمولا بعد از مدتي سرعت‌شان كم شده و يا كلا حذف خواهند شد. اين فهرست بايد به روز‌ شود. يعني پراكسي سرورهاي جديدي پيدا كنيد كه سرعت خوبي داشته باشند. من سعي مي‌كنم اين پراكسي‌ها را مرتب به روز كنم. ديگراني هم كه مي‌توانند، اگر اين كار را انجام دهند ممنون مي‌شويم. فراموش نكنيد كه هر آدرس پراكسي را بايد با پورت خاص آن وارد فيلدهاي پراكسي سرور كنيد. هر يك از آدرس‌هاي زير با پورت 3128 كار مي‌كنند:

206.19.38.189
63.214.252.57
211.251.215.1
217.7.64.42
66.101.60.6
195.47.123.11
200.196.7.10
200.171.100.184
211.20.45.131
203.106.19.130
200.206.143.134
210.248.43.2
196.40.60.34

بعد از هربار استفاده از پراكسي براي دريافت سايتي كه فيلتر شده، لازم است آن علامت چك كه در قسمت Proxy Server بر روي Use a roxy server زده بوديد را برداريد و بعد هر دو برگه‌ي باز شده را OK كنيد، تا همه چيز به حالت اول بازگردد. با اين كار سرعت اينترنت شما براي دريافت سايت‌هاي فيلتر نشده كاهش نخواهد يافت. پس هر بار كه مي‌خواهيد از فيلتر عبور كنيد لازم نيست دوباره يكي از اين اعداد را وارد كنيد، فقط بايد آن چك باكس (Use a roxy server) را علامت بزنيد و بعد از آن برداريد.

من صميمانه از تمام كساني كه در اين زمينه اطلاعاتي دارند خواهش مي‌كنم اشتباهات مرا اصلاح كنند و اگر روش‌هاي جديدي دارند مي‌توانند اينجا بيان كنند و يا لينك بدهند. از كساني هم كه نتوانستند از اين روش و آدرس‌هايي كه من گذاشته‌ام استفاده كنند پوزش مي‌خواهم، اگر سوالات و ابهامات‌شان را بنويسند تا جايي كه در توانم بود پاسخ خواهم داد و اگر دانش‌اش را نداشتم از افراد آگاه به فنآوري اطلاعات تقاضاي كمك مي‌كنم.

پيوست : شماره‌ي 26 ماهنامه‌ي آفتاب منتشر شد. اين شماره ويژه‌نامه‌ي « شريعتي، روشنفكر ناشناخته» است. گفت و گويي با احسان شريعتي دارد و مقاله‌هايي از سوسن و سارا شريعتي. اما جالب ترين مقاله‌ي اين شماره «هدايت و شريعتي» اثر «محمود درگاهي» است.