پنجشنبه، شهریور ۸

کاربرد سيستم‌هاى مداربسته در کارگاه‌هاى ساختمانى

با پيشرفت تجهيزات و تکنولوژى دوربين‌هاى مداربسته و به بازار آمدن دوربين‌هايى با کارايى خاص پس از اشباع بازار دوربين‌هاى حفاظتى حرفه‌اى ، مشتريان تجهيزات CCTV به سطح دسترسى و توقع بالاترى از اين قبيل تجهيزات رسيده‌اند. اين دوربين‌ها براى مصارف خاص تعريف ، طراحى و تنظيم مى‌شوند. مثلاً در شهر لندن به دليل بافت سنتى مناطقى که نياز به نظارت تصويرى وجود دارد از دوربين‌هايى با شکل ظاهرى ستنى که تجانس تام با بافت سنتى کوچه‌ها ، خيابان‌ها و بازار و محل تردد مردم دارد استفاده شده ، يا براى کسب اطلاع از پوسيده‌گى و اقدام جهت ترميم جداره داخلى خطوط اصلى انتقال گاز از دوربين‌هاى متحرک که در مسير خطوط انتقال کنترل مى‌شوند استفاده مى‌شود. همچنين براى نظارت بر فعل و انفعالات درون کوره‌هاى ذوب آهن به دوربين‌هاى ويژه ضد انفجار نياز هست. البته برخى از اين دوربين‌ها تنها در کمپانى‌هاى خاصى توليد مى‌شوند که پرداختن به آن در موضوع اين مقال نمى‌گنجد.

شرکت‌هاى ساختمانى اغلب داراى دفتر مرکزى در تهران هستند و در پروژه‌هاى متعدد در شهرستان‌ها فعاليت مى‌کند و در عين حال نياز به نظارت بر عملکرد عوامل خود و تاييد پيشرفت کار در هر پروژه دارند که اين امر با زحمت بسيار ، اتلاف وقت ، نيروى انسانى و صرف هزينه مالى بسيار و يا حتى جبران خطاهايى که به خاطر عدم نظارت دقيق متحمل مى‌شوند همراه است.

در کارگاه‌هاى ساختمانى با در نظر گرفتن موقعيت و شکل کارگاهى و با همفکرى مهندسين محترم هر پروژه مى‌توان يک طرح ويژه براى هر پروژه پايه‌ريزى کرد. به عنوان مثال هم اکنون در يکى از پروژه‌هاى ساختمانى در بندر چابهار با نصب يک دستگاه دوربين P/T/Z Speed Dome بر روى Tower پروژه ، مهندسين شرکت ساختمانى مربوطه از تهران کليه عمليات کارگاهى را نظارت مى‌کند که اين امردر فاز يک طرح تحقق يافته. اين دوربين توانايى گردش ۳۶۰ درجه بدون توقف با سرعت 380˚/s در هشت جهت و بزرگ‌نمايى تا ۲۷ برابر را دارا مى‌باشد. در فاز دوم اين طرح ، جهت تکميل سيستم مورد نياز دوربين‌هاى ثابت براى مناطقى که سقف کار مى‌شود در نظر گرفته شده. اين دوربين‌ها بدليل عدم امکان سيم‌کشى مى‌تواند مجهز به باطرى‌هاى قابل شارژ و دستگاه‌هاى فرستنده و گيرنده بى‌سيم باشند. از آن‌جايى که اين دوربين‌ها به‌طور موقت و فقط در زمان انجام عمليات کارگاهى کاربرى دارند مى‌بايست کاملاً انعطاف پذير و داراى تنظيمات حرفه‌اى براى محيط‌هاى کارگاهى مختلف باشند ، از اين‌رو استفاده از پکيج کامل بى‌سيم و دوربين‌هاى حرفه‌اى با مصرف کم بسيار ضرورى مى‌باشد تا در آينده نيز براى کارگاه‌هاى بعدى استفاده شود. همچنين با پيشرفت تکنولوژى سيستم‌هاى Mini DVR با مصرف 12VDC و برخوردارى از تنظيمات حرفه‌اى در ابعاد کوچک و ارتباط USB و الحاق RAM Reader با ظرفيت يک کارت حافظه 4GByte حتى مى‌توان با طراحى باکس‌هايى شبيه باکس‌هاى دوربين‌هاى کنترل سرعت و استقرار آنها در مکان‌هاى مورد نظر بدون هيچ ارتباط کابلى سيستم‌هاى نظارتى مستقلى را طراحى کرد که تنها با تعويض و شارژ باطرى مى‌توان تا هفته‌ها تصوير ذخيره را درون اين باکس داشت. جهت انتقال زنده تصاوير به يک مرکز کنترل و دسترسى ADSL جهت انتقال تصاوير روى شبکه بايد از سيستم‌هاى بىسيم 2.4GHz استفاده کرد که هم‌اکنون در تجهيزات شبکه موبايل به منظور توسعه و تقويت شبکه آنتن استفاده مى‌شود. کاربرد اين تجهيزات به‌خاطر افزايش ناگهانى سيگنال‌هاى نامطلوب در محيط پروژه‌هاى ساحتمانى بسيار ضرورى است. از اين دستگاه‌هاى انتقال بى‌سيم حتى براى فاصله‌هاى چند کيلومترى نيز مى‌توان استفاده کرد. اين دستگاه‌هاى توسط کمپانى‌هاى معتبر WISI و CATHREIN ساخته مى‌شود.

کوتاه سخن اينکه با استفاده از سيستم‌هاى مديريت و نظارت تصويرى هر يک از مهندسين مجرب و مدير پروژه مى‌توانند با کمترين اتلاف وقت ، هزينه ، انرژى و با بيشترين بهره از تمرکز فکرى و استخدام مهندسين کارگاه مورد وثوق خود ، چندين پروژه را به‌طور همزمان مديريت و راهبرى کنند.

هیچ نظری موجود نیست: